‘For Real’, Britse realisten in MORE

Gepost in Nieuws

Het is Museum More wederom gelukt om een bijzondere overzichtstentoonstelling samen te stellen. Met deze unieke expositie geeft Museum MORE aandacht aan de Britse realistische schilder­kunst uit het interbellum: de jaren ‘20 en ‘30, de ‘roaring twenties’ en ‘dirty thirties’. Fascinerend British!

For Real, een dubbelzinnige titel
ForReal 1 kleinDe naam van de expositie ‘For Real’, is eigenlijk dubbelzinnig. Niet alles wat figura­tief is, kun je realistisch noemen. Eigenlijk bestaat realisme in strikte zin niet, vaak moeten kunste­naars flink overdrijven en zelfs dingen verzinnen om realistisch te lijken. Het is een werkelijk­heid die door de kunstenaar zelf wordt gecreëerd.
Met een zorgvuldige selectie van tientallen werken van 35 realistische kunstenaars (25 mannen en negen vrouwen) laat MORE een wereld zien die anders is en toch bekend voor­komt: ‘For Real. Onmiskenbaar Brits, zoals ‘working-class’ taferelen, Engelse land­schappen, stillevens, elegante ‘stiff upper lip’ portretten, traditioneel en conventioneel. Dod Procter Early Morning 1927 Royal Pavillion Libraries Museum Brighton Hove Bridgeman Images 2019 kleinDod Procter, Early Morning, 1927, Royal Pavillion, Libraries & Museum Brighton & Hove © Bridgeman Images 2019Volgens kunst­critici uit die tijd hoorden kunstenaars zich te verdiepen in typisch Britse kunst en de eigen volks­aard, en zich vooral niet te laten verleiden tot het nabootsen van kunst van het continent. Natuurlijk waren er ook kunstenaars die zich niet direct als Brits laten categoriseren, maar meer verwant zijn aan het internationaal realisme. Deze groep was behoorlijk goed op de hoogte van de internationale en artistieke ont­wikkelingen in de wereld. Zij hadden de ellende van de Eerste Wereld­oorlog op het continent aan den lijve ondervonden, of reisden af naar Europa en Amerika. De diversiteit van de werken maakt de tentoon­stelling uitermate boeiend.

Een kleine greep 
ForReal 2 kleinHierna volgt een kleine greep uit de werken van de 35 schilders, allemaal van sublieme kwaliteit.
Een naïef ‘working class’ tafereel, genaamd ‘Any morning’ van Margaret Barker. Land­schappen van de uitzonderlijke Stanley Spencer en zijn beroemde expressieve zelf­portret dat in 1936 door het Stedelijk Museum in Amsterdam is aangekocht. ‘A game of patience’ van Meredith Frampton, een ongelofelijk staaltje vakman­schap. De schitterende landschappen van Winifred Knights met een beperkt palet van tonale kleuren. Was­goed dat opgehangen wordt in de achter­tuin van de schilder James Mcintosh Patrick, een enorm natuur­getrouwe weergave van de situatie. De serene vrouwen­portretten van Dod Procter. Het glossy portret ‘By the hill’ van Gerald Leslie Brockhurst, dat zeer fotografisch oogt. 

Associatief
Vanwege de grote hoeveelheid kunstenaars en onderwerpen is de tentoonstelling niet thema­tisch, maar associatief opgezet. Soms zijn de associaties duidelijk, soms zijn ze ver te zoeken. Maar het maakt niet uit, het is een indrukwekkende combinatie van alle­daagse tot maatschappelijk beladen onder­werpen uit de jaren ’20 en ‘30.
Schitterende Britse schilderkunst waar je lang en graag naar wilt kijken: fascinerend ‘British’.

Lezing met modeshow
Aan de hand van de Britse schilderijen uit de tentoonstelling en Nederlandse portret­ten uit de collectie van het museum MORE laat kunsthistorica en kostuum­expert Birthe Weijkamp zien hoe de mode zich ontwikkelde tussen de twee wereld­oorlogen. Zij geeft hierover in het museum een drietal lezingen met modeshow. De lezingen zijn volgeboekt, maar er wordt nagedacht over nieuwe data. Raadpleeg daarvoor de website van Museum MORE en de agenda van Gorssel.nl.

De tentoonstelling ‘For Real’ is te zien tot en met 5 januari 2020.



Redactie Gorssel.nl
15 september 2019

 

Deel deze pagina

Deel op FacebookDeel op TwitterStuur een link van deze pagina per e-mail